تصویر عنوان

بلاگ

افزونه تبیین گر

  |   محصولات, افزونه‌های پروتژه   |   بدون دیدگاه

یکی از مزایای عملی مدل‌سازی دانش در قالب گراف دانش، توانایی بیان دانش به زبان طبیعی مورد نظر کاربر نهایی است. این عملکرد به این دلیل رخ می دهد که گراف دانش را می توان برای تولید یک ساختار چند زبانه استفاده کرد و اجرای آن در هر «زبان طبیعی کنترل شده» ممکن می شود.
زبان‌های طبیعی کنترل‌شده (CNL) زیرمجموعه‌ای از زبان‌های طبیعی هستند که با محدود کردن دستور زبان و واژگان به منظور کاهش یا حذف ابهام و پیچیدگی به دست می‌آیند. CNL ها متونی تولید می کنند که به راحتی برای انسان قابل درک است.
با ترجمه دانش به زبان کاربر نهایی، یکی از چالش های اصلی در استفاده از گراف دانش بازنمایی و استدلال، یعنی درک محتوای پیچیده و گیج کننده سه‌گانه (تریپل) های RDF و اصول موضوعه OWL در گراف‌های دانش حل می شود.
با استفاده از گراف دانش، نه تنها دانش اولیه، بلکه نتایج استنباط شده و حتی «توضیحات» نتایج استنباط شده را می توان تبدیل و به زبان طبیعی کاربر نهایی ترجمه کرد.
در اینجا در تیم برهان، ما یک پلاگین بر روی Protégé (یک ویرایشگر هستان نگار منبع باز) برای یک مترجم دانش به زبان های انگلیسی، فارسی و عربی کنترل شده ایجاد کرده ایم.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه