تصویر عنوان

بلاگ

مدل سازی قواعد

  |   قاعده نویسی, خدمات   |   بدون دیدگاه

فناوری مدل سازی قوانین ده ها سال است که وجود دارد. در حال حاضر در عمل کاربرد گسترده ای پیدا کرده است و به بلوغ قابل توجهی رسیده است. و این استقرار به طیف گسترده ای از رویکردها منجر شده است.
در نتیجه، استانداردسازی این حوزه در زمینه وب معانی بسیار دشوارتر است. یک کارگروه در W3C استاندارد قالب تبادل قوانین (RIF) را توسعه داده است. لازم به ذکر است که درک تفاوت آن با RDF و OWL بسیار مهم است: در حالی که زبان دوم برای نمایش مستقیم دانش طراحی شده است، RIF اساساً برای تبادل قوانین در برنامه های مختلف طراحی شده است.
رویکرد وب معنایی عبارت است از بیان دانش به روشی که دانش برای ماشین قابل دسترس باشد. با توجه به هدف اساسی خدمت به عنوان یک قالب مبادله در میان سیستم های قوانین مختلف، RIF بسیاری از ویژگی های آنها را ترکیب می کند و بسیار پیچیده است. بنابراین تردیدهایی وجود دارد که آیا واقعاً از آن به عنوان زبان اصلی برای بیان دانش به طور گسترده استفاده می شود. در واقع، کسانی که مایل به توسعه سیستم های قوانین برای وب معنایی هستند، جایگزین های مختلفی دارند:
قوانین روی RDF را می توان با استفاده از ساختارهای SPARQL به روشی زیبا بیان کرد. یکی از پیشنهادات اخیر در این راستا SPIN است.
• کسانی که مایل به استفاده از قوانین در حضور ساختارهای معنایی غنی هستند، می توانند از SWRL استفاده کنند، که عملکردهای OWL DL را با انواع خاصی از قوانین جفت می کند.
• کسانی که مایل به مدلسازی از نظر OWL هستند اما از فناوری قانون نویسی برای اهداف پیاده سازی استفاده می کنند، می توانند از OWL2 RL استفاده کنند.
• SHACL یک واژگان RDF را برای توصیف اشکال تعریف می کند – مجموعه ای از محدودیت ها که برای مجموعه ای از گره ها اعمال می شود.  با این حال، همان اصول توصیف الگوهای داده در اشکال نیز می تواند برای اهداف دیگر مورد سوء استفاده قرار گیرد. قوانین SHACL بر روی SHACL ساخته می شوند تا یک واژگان سبک وزن RDF را برای تبادل قوانین تشکیل دهند که می تواند برای استخراج سه گانه RDF استنباط شده از سه گانه های ادعا شده موجود استفاده شود.
در برهان بسته به دامنه شما می توانیم قوانین مختلفی را تعریف و اجرا کنیم

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه