Title Image

Blog

با داده های هوشمندت حرف بزن !

  |   uncategorized   |   No comment

بسم الله الرحمن الرحیم

با داده های هوشمندت حرف بزن !

بعد از توسعه‌ی خرید و فروش‌ها و عرصه خدمات اینترنتی خیلی از شرکت‌ها به این رو آوردند که انواع خدمات و محصولاتشون رو به طور آنلاین بفروشند؛ از فروش نرم افزار و قطعات کامپیوتر گرفته تا خرید و اجاره مسکن تا انواع سوپرمارکت‌ها و سرویس‌های فروش غذا !

با توجه به انواع محصولات و خدمات و تنوعی که شرکت‌های بزرگ برای کالاهاشون داشتند طبیعتاً همه سراغ انواع جستجوهای پیشرفته رفتند تا کاربران بتونند دقیقاً اون چیزی که میخوان رو انتخاب کنند. برای همین یه عالمه فیلتر از جهت‌های مختلف در این سایت ها دیده میشد تا به کاربرها کمک کنند. همین ماجرا اگه میخواست همه ی حالات رو پوشش بده خیلی کار سختی بود:

این طوری یا اون طوری باشه؛ اون جوری و این جوری باشه؛ به طور خاص این خصوصیت رو نداشته باشه و …

همین هم شد که نوشتن داستان جستجوی پیشرفته، یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین رمان‌هایی بود که طراحان رابط و تجربه کاربری باید می‌نوشتند. اگرچه انصافاً دم همه طراح‌ها گرم ولی این قدر در جستجوی پیشرفته حالت داریم که کار در نیومد و یا خیلی از حالات رو پشتیبانی نمیکردیم و یا بخاطر درخواست‌های مکرر بین کاربر و سرور سیستم ها کند میشد.

اما الان وقتشه که با صدای بلند داد بزنیم: خداحافظ جستجوی پیشرفته!

برهان یک معجون جدیدی درست کرده از ترکیب توانمندی های خودش در گراف دانش، آنتولوژی، استدلال ماشینی و مدل های زبانی بزرگ؛ با این معجون دیگه نیازی به هیچ جستجوی پیشرفته ای نیست و میتونی به راحتی با داده های هوشمندت حرف بزنی

آنتولوژی‌ها هستی‌شناسی کاملی نسبت به داده‌ها بهت میدن؛

با گراف دانش در حجم بسیار بالا و سرعت مناسب می‌تونی تمام دانش رو در مورد یک چیز داشته باشی؛

با استدلالگر ماشینی داده‌ها حیات پیدا میکنند و علاوه بر منسجم بودن و اعتبارسنجی به سادگی در کنار هم حرف‌های تازه و جدید برات می‌زنند

و سرانجام به کمک مدل‌های زبانی میتونی با این ساختار هوشمند حرف بزنی!

بذار خیلی قلمبه سلمبه حرف نزنم و نمونه ی کوچیکیش رو در قالب یه مثال (مثلاً برای یک مجموعه سوپرمارکت آنلاین) برات بگم:

فرض کنید سه سوپرمارکت الف، ب و ج دارای انواع مواد غذایی هستن که برای کوتاه شدن، تنها به نوشیدنی های این سه سوپر مارکت اشاره میکنیم:

سوپرمارکت الف:

شیرپرچرب پاک (5 درصد تخفیف) – شیر کم چرب ماهشام – دوغ عالیس  – آب آشامیدنی دماوند – نوشابه قوطی کولا کوکاکولا (10 درصد تخفیف)– نوشابه لیموناد زمزم

سوپرمارکت ب:

شیرپرچرب ماهشام – شیر کم چرب مانیزان (5 درصد تخفیف) – دوغ آبعلی (5 درصد تخفیف)– نوشابه خانواده کولا کوکاکولا – نوشابه لیموناد زاگو (5 درصد تخفیف)

سوپرمارکت ج:

شیرپرچرب مانیزان – شیر کم چرب پاک – دوغ آبعلی(15 درصد تخفیف) – نوشابه قوطی کولا کوکاکولا – نوشابه پرتقالی فانتا (10 درصد تخفیف)

این سوال ها رو میشه ازش پرسید:

من نوشیدنی غیر لبنی میخوام که تخفیف داشته باشه و برای برند کوکاکولا یا فانتا باشه

کدام سوپرمارکت بیشترین تخفیف را برای محصولات لبنی ارائه می‌دهد و روی چه محصولی این تخفیف را می دهد؟

من هم نوشابه میخوام و هم دوغ، از چه سوپر مارکتی میتونم خرید کنم که هر دو تاش رو با تخفیف داشته باشه؟

من از برند پپسی نوشابه کولا می خوام، موجود هست؟

جایی هست که نوشابه قوطی تخفیف دار داشته باشه؟

کجا شیر پرچرب داره؟ حالا یا برای مانیزان باشه یا برای ماهشام، فرقی نمیکنه. بهم بگو چه شیری هم داره

Knowledge Graph Iconچت با نمودار دانش

No Comments

Post A Comment